Wojciech Domagalski, ur.1984 w mieście Łodzi, artysta grafik, malarz, doktor sztuki, kurator wystaw, nauczyciel akademicki, adiunkt Wydziału Sztuki Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach. Od października 2022 roku pełni funkcję zastępcy dyrektora Instytutu Sztuk Wizualnych ds. artystycznych. Kurator Galerii SPA Wydziału Sztuki UJK. W 2010 roku ukończył z wyróżnieniem Wydział Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (Pracownia Projektowania Grafiki Wydawniczej prof. Lecha Majewskiego), a w 2018 roku uzyskał tam stopień doktora sztuki (promotor: prof. Andrzej Węcławski). Jego dorobek obejmuje grafikę projektową, warsztatową, malarstwo, a także instalację i rysunek. Autor wystaw indywidualnych, uczestnik ponad 150. prezentacji zbiorowych m.in.: SZTUKA WSPÓŁCZESNA NOWE POKOLENIE PO 1989 (galeria Domu Aukcyjnego Desa Unicum, Warszawa, 2018), laureat nagród i stypendiów m.in.: Srebrnego Medalu na 28. (2023) i 26. (2018) Międzynarodowym Biennale Plakatu w Warszawie, odznaczony Brązowym Krzyżem Zasługi (2022), stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2016).
nagrody
Srebrny Medal na 28. Międzynarodowym Biennale Plakatu w Warszawie (2023)
Nominacja do Nagrody Polish Graphic Design Awards 2021 w kategorii PLAKAT AUTORSKI (Cykl TO KIELCE)
II Nagroda w 3rd Kaunas International Printmaking Biennial „BEAUTY” (2019)
Nagroda Rektora ASP w Katowicach na 6. Międzynarodowym Triennale Grafiki Cyfrowej w Gdyni (2019)
Nagroda honorowa w konkursie Kraków. 40 lat na liście światowego dziedzictwa UNESCO (2018)
Nagroda Fresh Wind na World Biennial of Graphic Design w Moskiwe (2018)
Srebrny Medal na 26. Międzynarodowym Biennale Plakatu w Warszawie (2018)
Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2016)
Nagroda Rektora Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach w 9. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach (2015)
III Nagroda w konkursie Grafika Warszawska (2014)
Nagroda Rektora Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w Konkursie Grafika Warszawska (2013)
Nagroda Rektora Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu w 5. Międzynarodowym Triennale Rysunku we Wrocławiu (2012)
Nagroda Rektora Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi w 8. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach
Wyróżnienie w kategorii Plakat Autorski w 10. Międzynarodowym Biennale Studenckiej Grafiki Projektowej AGRAFA 2012 w Katowicach (2012)
II Nagroda w konkursie Grafika Warszawska (2011)
Stypendium Artystyczne Dzielnicy Śródmieście m.st. Warszawy (2011)
I Nagroda im. Ireny i Adama Gawlikowskich (2010)
I Nagroda Dziennika Rzeczpospolita w konkursie Poznańsko-Warszawska Akademia Sztuk Pięknych (2010)
Finalista Nagrody Artystycznej Hestii (2010)
III Nagroda w konkursie Warszawa 1939 Muzeum Historycznego m. st. Warszawy (2009)
Grand Prix Prezydenta m.st. Warszawy w konkursie Grafika Warszawska (2009)
Nagroda Dyrektora Mazowieckiego Centrum Kultury i Sztuki w konkursie Grafika Warszawska (2008, 2007)
wystawy indywidualne
Polish Profesor, performance, BWA Kielce, 14.06.2024
Ja Cię Kielce, Mała Galeria Muzeum Historii Kielc, 31.08-10.09.2023
Greetings from the USA., 1.03-7.05.2023, Curator: prof. Martyna Matusiak & Sarah Davis
MEDIA ARTS CENTER, West Liberty University, 208 University Drive, West Liberty, WV, 26074
absence, 12.01-12.03.2022, Curator: prof. Martyna Matusiak, West Liberty University, 208 University Drive, CUB 125, West Liberty, WV, 26074, Department of Media & Visual Arts
Witamy! Plakaty Wojciecha Domagalskiego, Instytut Dizajnu w Kielcach, 24.06-18.09.2022
TO KIELCE, Galeria Sztuki Współczesnej Oranżeria Dom Środowisk Twórczych Pałac Tomasza Zielińskiego w Kielcach, Kurator wystawy: dr Maciej Zdanowicz, Patronat honorowy: Międzynarodowe Biennale Plakatu w Warszawie, 04.11-25.11.2021
Lekcje widzenia, Galeria Wertykalna, ASP w Katowicach, wystawa towarzysząca 11. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, kurator: prof. dr hab. Grzegorz Hańderek, 10.11-10.12.2021
Byłem tu., Galeria XS Instytutu Sztuk Pięknych Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach (2018)
----------------------------------------------------------------------------------------------
Strategie niewidzialności, Galeria Pracowni 6, Wydział Grafiki ASP w Warszawie
Polska ABC w plakacie, Plac Zwycięstwa 3 (wystawa w przestrzeni publicznej), Słupsk (2017)
Polska w plakacie- jedziemy dalej, Kruczkowskiego 3b (wystawa w przestrzeni publicznej), Warszawa (2016)
Tu-Tlv, Galeria Pracowni 6, Wydział Grafiki, ASP Warszawa, Warszawa (2015)
Domagalski-Durski, Galeria Koszarowa 19, ASP w Katowicach (2014)
Pozdrowienia z Kalisza, Galeria Centrum Kultury i Sztuki w Kaliszu (2014)
TLV, pop-up Gallery Kissprint Noakowskiego, Warszawa (2014)
Miejscami, Galeria pod Podłogą, Lublin (2012)
Warszawa i ja, pop-up Gallery Widok 19, Warszawa (2011)
120x140, Galeria/Pracownia Duży Pokój, Warszawa (2011)
tuPORT, Galeria Fabrystrefa, Łódź (2011)
Polska w plakacie, Szczotki Pędzle, Warszawa (2010)
Tu, pop-up Galeria Posterpolex, Kraków (2010)
Pokaz, Galeria Pracowni 6, Wydział Grafiki, ASP Warszawa, Warszawa (2008)
Malarstwo, Galeria Nowa, Łódzki Dom Kultury (2006)
Niebo, Studio Działań Twórczych, Muzeum Sztuki w Łodzi (2001)
wystawy zbiorowe {wybór}
2024
Theatrical Posters - Armenia, International Biennale, National Academic Theatre, Erywań, Armenia
POST-POSTER? Między sztuką a metodyką, Galeria Podbrzezie, Kraków
12. Triennale Grafiki Polskiej, Muzeum Śląskie w Katowicach
8th Biennale of the Graphic Art of Szeklerland, Transylvanian Art Center / Szekler Museum of Ciuc, Rumunia
TYPE TEXT LDZ, Muzeum Książki Artystycznej w Łodzi
TERYTORIA, wystawa społeczności akademickiej Instytutu Sztuk Wizualnych w Kielcach, BWA Kielce
TYPE TEXT LDZ, Łódź Design Festival, Art_Inkubator
Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie, wystawa główna, Nowohuckie Centrum Kultury w Krakowie
Oswajanie grafiki, Galeria Syrokomli 21, Wydział Grafiki ASP im. Jana Matejki w Krakowie
Doświadczenie nowoczesności – między utopią a antyutopią, Galeria Level 1, CSW ArtLAB Instytutu Sztuk Wizualnych, UJK w Kielcach
GRAFIKA GÓR II. Geo. Migracje Transgraficzne, Galeria Level 2, CSW ArtLAB, Instytut Sztuk Wizualnych, UJK w Kielcach
28. Biennale Plakatu Polskiego w Katowicach, BWA Katowice - Galeria Sztuki Współczesnej
NINTH INTERNATIONAL TRIENNIAL OF GRAPHIC ARTS SOFIA 2023, Galeria Shipka 6, Sofia, Bułgaria
The Biennial of the Poster Bolivia, Santa Cruz de la Sierra, La Paz, Boliwia
COPERNICA OGGI L'ARTE DI RIVOLUZIONARE LA SCIENZA, Mitreo-ArteContemporanea, Rzym, Włochy
Wytwórnia obrazów, Muzeum Nadwiślańskie, Kazimierz Dolny
Entropia. Wizje stanu rozproszenia, Labirynt Festiwal Nowej Sztuki, Brücken Plac Mostowy, Frankfurt (Niemcy)
Entropia. Wizje stanu rozproszenia, Slot Art Festival 2023, ART KATEDRA, 1-15.2023, Lubiąż
Życzymy Państwu przyjemnej podróży!/Have a Nice Travel!, Międzynarodowa wystawa plakatu współczesnego, Centrum Sztuki ArtLAB, Instytut Sztuk Wizualnych, Podklasztorna 117, Kielce, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
28. Międzynarodowe Biennale Plakatu w Warszawie, wystawa główna, Galeria ASP Warszawa, Pałac Czapskich, Warszawa
28. Międzynarodowe Biennale Plakatu w Warszawie, wystawa tematyczna w przestrzeni publicznej, Plac Piłsudskiego, Warszawa
Grafika Gór - Geo. Migracje Transgraficzne, Biuro Wystaw Artystycznych w Kielcach, 09.12.2022–05.01.2023
MŁODA KREW: plakaTY!, GALERIA DWORZEC 17:30, PUNKT PROMOCJI KIELC w ramach: Wizytująca Galeria Wydziału Sztuki Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach WYSTAWA CZYNNA: 14.01 - 11.02.2023
2022
Doświadczanie nowoczesności. Między utopią a antyutopią, Park Kultury w Starachowicach, 2022
Generation 2.0 What's Left After the Polish School of Poster, Nutting Gallery, College of Liberal & Creative Arts, West Liberty University, 23.03-13.04.2022
2019
Structures betwen organic and geometric, Galeria Sztuki Współczesnej XS, Instytut Sztuk Wizualnych UJK, Kielce
Miejsca, Galeria Wydziału Grafiki ASP, Gdańsk
14. Międzynarodowy Jesienny Salon Sztuki, BWA Ostrowiec Świętokrzyski
3rd Kaunas International Printmaking Biennial „BEAUTY”, National M. K. Čiurlionis Fine Art Museum - M. Žilinskas Gallery
6. Międzynarodowe Triennale Grafiki Cyfrowej w Gdyni, Galeria Centrum Designu Gdynia
8th International Triennial of Graphic Arts SOFIA, Galeria SBH, Sofia, Bułgaria
One Belt One Road - Hommage a Noir Exhibition 2019 - Concrete Hole Gallery For Art, Pekin, Chińska Republika Ludowa
ABC of designer taste. Font and typography in a modern poster, Школа дизайна РАНХиГС, Moskwa, Rosja
Miejsca, Galeria Pod Arkadami, Łomża
Itinerarium, International Ala Too University, Biszkek, Kirgistan
4. Międzynarodowy Przegląd Plakatu Autorskiego Roller Poster, Łasztownia, Szczecin
2018
10. Triennale Grafiki Polskiej, Muzeum Śląskie w Katowicach, Katowice
Imaging Poland, Hong Kong Design Institute (Chiny)
Golden Bee 13. Moscow Global Biennial of Graphic Design, Central House of Artists Moskwa (Rosja)
7. Międzynarodowe Biennale Baltic Design 2018, Regionalne Muzeum Historii i Sztuki w Kaliningradzie (Rosja)
100 Best Posters of Golden Bee 13, Galeria X, Vladivostok, Rosja
Chaos - formy zapisu. Grafika, rysunek, malarstwo, multimedia, Galeria Pentagon Wydziału Sztuki Uniwersytetu Technologiczno-Humanistycznego w Radomiu
August i graficy, August Design Studio, Warszawa
Immersed in Images / Zanurzeni w obrazach, Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie, Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki, Kraków
Mediacje z medium. Domagalski, Kalina, Żaczek, Galeria Medium Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie
Niepodległa - 26. Międzynarodowe Biennale Plakatu w Warszawie, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
Selfie. Wystawa plakatów do wystaw plakatów, ASP Warszawa
3. Międzynarodowe Biennale Plakatu Lublin 2017, Centrum Spotkań Kultur w Lublinie
SZTUKA WSPÓŁCZESNA NOWE POKOLENIE PO 1989, Dom Aukcyjny Desa Unicum, Warszawa (18-28 czerwca)
2017
Mediacje z medium. Domagalski, Kalina, Żaczek, Międzynarodowe Centrum Sztuk Graficznych w Krakowie
Island Exhibition & Magazine, Tel Aviv, Jafa (Izrael)
Upstream - Pod Prąd, Galeria WOAK Wojewódzkiego Ośrodka Animacji Kultury w Białymstoku
2016
Zimna Piwnica, Galeria Aula, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu
Upstream, SGCI, Portland 2016
Roller Poster, Galeria 13 Muz, Szczecin
30/30, Galeria Arsenał, Poznań
2015
Rewitalizacja, wtórność w czasach nadprodukcji, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
9. Triennale Grafiki Polskiej, Muzeum Śląskie, Katowice
8. Międzynarodowe Triennale Grafiki – Kolor w grafice, Galeria Wozownia, Toruń
Uczeń i Mistrz, Galeria Test, Warszawa
Grafika WIT, Muzeum Plakatu w Wilanowie
Varsovie (wystawa towarzysząca koncertom Chopinowskim w Ogrodach Luksemburskich), Paryż
Grafika warszawska 2014 oraz wybór nagrodzonych prac z 20 lat Konkursu, Galeria Test, Warszawa
Otwarcie, Galeria miniArt, Studio Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, Warszawa
20/20, Festival of International Schools of Art and Graphic Design Celebrate Graphic Design, Echirolles (Francja)
2014
Grafika warszawska 2013 oraz wybór nagrodzonych prac z 20 lat Konkursu, Galeria Test, Warszawa
Uczeń i mistrz, Galeria Medium, Warszawa
Grafika WIT, Muzeum Plakatu w Wilanowie
7. Białowieskie Spotkania Grafików, Galeria Obok, Białowieża
Imprint – Kolekcja, Pałac Czapskich, ASP w Warszawie
Kolekcja Galerii Test, Miejska Galeria Sztuki - Ośrodek Propagandy Sztuki, Łódź
Oblicza wolności. Grafika polska XX i XXI wieku, Międzynarodowe Centrum Sztuk Graficznych w Krakowie
Terradata, Galeria Terradata, Warszawa
Cold cellary II, Galeria Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu w Ostrawie, Czechy
Miesiąc grafiki warszawskiej: PJATK, Galeria Zajezdnia, Lublin
Miesiąc grafiki warszawskiej: ASP Warszawa, Galeria Zajezdnia, Lublin
Grafika PWSTK, Galeria Test, Warszawa
W kręgu PJWSTK, Hotel Marriot, Warszawa
2013
23. Biennale Plakatu Polskiego Katowice 2013, Galeria Sztuki Współczesnej BWA, Katowice
Sztuka plakatu. Młoda polska grafika projektowa, Instytut Polski w Sofii (Bułgaria)
Grafika Warszawska 2006-2011, Galeria BWA, Skierniewice
Grafika WIT, Muzeum Plakatu w Wilanowie, Warszawa
Guanlan international Print Biennial 2013, Shenzhen (Chiny)
16. Salonu Plakatu Polskiego, Muzeum Plakatu w Wilanowie, Warszawa
3, 2, 1…start!, Galeria Styk, Warszawa
Poszerzanie przestrzeni, Galeria Rondo Sztuki, Katowice
Grafika PJWSTK, Galeria pod Arkadami, Łomża
2012
5. Międzynarodowe Triennale Rysunku, Muzeum Architektury, Wrocław
MY 2012, Galeria Starter, Warszawa
MY 2012, Galeria Białoruskiego Związku Designerów, Mińsk
Kissprint, Galeria Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki, Kraków
Warmia: Rebelia Kultury, Galeria Zamek w Reszlu
Zamecznik Now!, Fundacja Archeologii Fotografii, Warszawa
Moscow International Biennale of Graphic Design Golden Bee 10, Central House of Artists, Moskwa (Rosja)
Ekspres wschód. Powrót do Awangardy, w ramach Festiwalu Łódź 4 Kultur - Generacje, Kamienica Mieczysława Pinkusa i Jakuba Lende, Łódź
8. Triennale Grafiki Polskiej, Galeria Sztuki Współczesnej BWA, Katowice
Trzech panów w ramach (nie licząc piłki), Małe Piwo, Warszawa
Turboposter w Między Nami (23. MBP), „Między Nami Cafe”, Warszawa
Turboposter w Pokazie (23.MBP), Galeria Krytyków Pokaz, Warszaw
Iluminacja, Muzeum Drukarstwa Warszawskiego, Warszawa
Kissprint 2012, Soho Factory, Warszawa
Grafika, Plakat, Malarstwo, Galeria Medium, Warszawa
Grafika Warszawska 2011, Galeria Test, Warszawa
Graficzny Białystok, Hala Wydziału Architektury Politechniki Białostockiej
23. Międzynarodowe Biennale Plakatu w Warszawie: Złoty debiut im. Henryka Tomaszewskiego,
Sinfonia Varsovia, Warszawa
23. Międzynarodowe Biennale Plakatu w Warszawie: EURO 2012, Sinfonia Varsovia, Warszawa
X Międzynarodowe Biennale Studenckiej Grafiki Projektowej AGRAFA 2012, Galeria Rondo Sztuki, Katowice
The 5th China International Poster Biennial, Art Museum of China Academy of Art, Pekin (Chiny)
WIT w Wilanowie, Muzeum Plakatu w Wilanowie, Warszawa
Wystawa dla Zygmunta Januszewskiego, Galeria Salon Akademii, Warszawa
Wystawa Młodej Grafiki Warszawskiej Kissprint, Galeria Soho, Warszawa
2011
II Międzynarodowe Triennale Sztuk Graficznych im. T. Kulisiewicza w Warszawie IMPRINT 2011,
Arkady Kubickiego, Zamek Królewski w Warszawie
Change the Channel, U-Bahnhof Schönleinstraße, Berlin
Guanlan International Print Biennial, Shenzhen, Chiny
22. Biennale Plakatu Polskiego Katowice 2011, Galeria Sztuki Współczesnej BWA, Katowice
15. Salon Plakatu Polskiego”, Muzeum Plakatu w Wilanowie, Warszawa
14. Międzynarodowe Triennale Małe Formy Grafiki, Galeria Willa, Łódź
Najlepszy Dyplom. Uczeń i jego promotor, Galeria Oko dla Sztuki 2, Kraków
7. Ogólnopolskie Biennale Grafiki Studenckiej, Poznań 2011, Galeria Miejska Arsenał, Poznań
Grafika Warszawska 2010, Galeria Test, Warszawa
2010
Coming Out – Najlepsze Dyplomy ASP w Warszawie 2010, Lotnisko im. Fryderyka Chopina, Warszawa
Poznańsko-Warszawska Akademia Sztuk Pięknych, Cafe Kulturalna, PKiN, Warszawa
6. International Triennial of Stage Poster Sofia 2010, National Exhibition Centre of Modern Art –Union
of Bulgarian Artists, Sofia (Bułgaria)
Moscow International Biennale of Graphic Design Golden Bee 9, Central House of Artists, Moskwa (Rosja)
22. Międzynarodowe Biennale Plakatu: Złoty debiut im. Henryka Tomaszewskiego, Galeria Salon Akademii
Dyplomy z pracowni nr 6, Galeria Salon Akademii, Warszawa
16 światów - finaliści Nagrody Artystycznej Hestii, Państwowa Galeria Sztuki, Sopot
Plakatowe Między Nami, Między Nami Café, Warszawa
Hożarty 2010, ulica Hoża, Warszawa
Nowy przekład w kolorze – 100 lat ZPAP, Galeria ZG ZPAP, Warszawa
Międzynarodowe Biennale Studenckiej Grafiki Projektowej AGRAFA, Galeria Rondo Sztuki, Katowice
Grafika Warszawska 2009, Galeria Test, Warszawa
Climate Change, Galeria Aula, ASP Warszawa
2009
Top Floor, University of Art and Design Halle, Niemcy
Com’in festiwal, Uniwersytet Fryderyka Chopina, Warszawa
Grand Prix Młodej Grafiki Polskiej Kraków 2009, Galeria Bunkier Sztuki, Kraków
I Międzynarodowe Biennale Wschodni Salon Sztuki Lublin 2009, Muzeum Lubelskie
Poster Festival Lubjana, Jakopič Galery, Ljubljana (Słowenia)
Pracownia Malarska nr 11, Galeria Pod Arkadami, Łomża
Grafika Warszawska 2008, Galeria Test, Warszawa
2008
Międzynarodowe Triennale Sztuk Graficznych im. T. Kulisiewicza w Warszawie IMPRINT 2008, PKiN, Warszawa
Grafika w procesie, Galeria Aspekt, Warszawa
Poul Holz and friends, Galeria Historisches Kulturforum U, Pasewalk, Niemcy
Międzynarodowe Triennale Małych Form Graficznych, Galeria Willa Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi
Wystawa Pracowni prof. A. Węcławskiego, Centrum Kultury Białołęka w Warszawie
2007
Grafika Warszawska 2007, Galeria Test, Warszawa
2006
Znani nieznani, Galeria Chimera, Miejska Galeria Sztuki w Łodzi
2005
Próby, Śródmiejskie Forum Kultury, Łódź
prace w zbiorach/kolekcjach:
Muzeum Narodowe w Poznaniu
Zuckerman Museum of Art, USA
Muzeum Historyczne m.st. Warszawy
Stowarzyszenie Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie
Muzeum Plakatu w Wilanowie
kolekcja grafiki współczesnej Okręgu Lubelskiego ZPAP
kolekcja grafiki współczesnej IMPRINT
Miejska Galeria Sztuki w Łodzi
kolekcja moskiewskiego Biennale grafiki Golden Bee
Fundusz Triennale Stage Poster, Sofia, Bułgaria
Fundacja Poul Holz, Niemcy
Kolekcje prywatne w kraju i za granicą
kuratorstwo/współkuratorstwo wystaw/projektów:
Ćwiczenia z widzenia
Wystawa Pracowni podstaw malarstwa oraz Pracowni malarstwa sztalugowego dr. Wojciecha Domagalskiego Instytutu Sztuk Wizualnych Wydziału Sztuki Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach
Osoby uczestniczące (48 osób studenckich pokazuje 74 prace z lat akademickich: 2019/2020, 2020/2021, 2021/2022, 2022/2023, 2023/2024):
Abramova Anastasiia, Buicli Irina, Czarnecka Karolina, Halushchak Vladyslava, Jakubczyk Jarosław, Jarczyńska Julia, Kaleta Anna, Kaleta Izabela, Kłak Marcin, Kotaś Maja, Kozieł Malwina, Kozłowska Martyna, Krytska Valeriia, Kucharzak Maja, Kulczycka Karolina, Kwiatkowska Natalia, Kwiecień Natalia, Łońska Agnieszka, Marasek Marta, Morawska Wiktoria, Nowocień Zuzanna, Olczyk Klaudia, Orman Arkadiusz, Pałgan Agnieszka, Parkita Wiktoria, Pawelec Klaudia, Piróg Natalia, Podlasiewicz Michał, Purtak Paulina, Rutkowska Amelia, Rybak Paulina, Sadrak Adam, Shandruk Mykhailo, Sieńko Ewelina, Sieradzka Patrycja, Siwiec Kornelia, Skuza Wawrzyniec, Stróżyk Konrad, Strząbała Agnieszka, Strzępka Małgorzata, Suchenia Karolina, Sun Huizhi, Tingsihan Tingsihan, Tokarczyk Ewa, Vasileska Ilina, Waluk Magdalena, Wieczorek Klaudia, Xuqian Fu.
kurator: Wojciech Domagalski
wystawa towarzysząca Dorocznej Wystawie Osób Studenckich Instytutu Sztuk Wizualnych UJK w Kielcach
wernisaż: 29.08.2024, godz. 19:30
czas trwania wystawy: 30.08-22.09.2024
Galeria Sztuki Współczesnej Oranżeria
Zamkowa 5, 25-009 Kielce
Lubimy rozważać.
Malujemy: w obszarze płótna odpowiadamy, rozwikłujemy, błądzimy, znajdujemy.
Zagadnienia do rozpatrzenia i przemyślenia dotyczą samego malarstwa- na przykład plamy, płaszczyzny koloru, punktu, linii, rytmu, odniesień względem, wielości i zarazem oszczędności użytych środków/elementów w obrębie obrazu.
Upraszczamy, czytamy, rozmawiamy, sprawdzamy konwencje, łączymy przeciwieństwa, szyfrujemy wiadomości.
Bez użycia czarnego pigmentu potrafimy namalować czarnego kruka na czarnym tle. Jesteśmy nowocześni, mimo, że malujemy "unplugged"- bez użycia rzutników, wolimy popełniać błędy, niż z pełnym przekonaniem dążyć do fotorealizmu obiektu w obrazie (to zasada dzięki której jeszcze jesteśmy „żywi”). Mamy wiele pretekstów do powstania obrazu: Monstera, barok, rokoko, kolor dopełniający, kolor w cieniu, obraz w obrazie, dmuchana zebra, konik, figurka Świętej Panienki, posiedzenie Sejmu z 13 grudnia 2023.
Często używamy słów: plan, laserunek, kawa, herbata oraz idea.
Obserwacja zjawisk, z pozoru wszechwidocznych, znanych i powszechnych, dzięki „ćwiczeniom”, zdobywanej wiedzy, poznaniu, praktyce, kreacji, zdziwieniu pozwala osobie obserwującej na świadome, wnikliwe i czułe patrzenie i widzenie.
Pozdrowienia z Instytutu
wystawa zbiorowa, Galeria SPA, ISW, Wydział Sztuki, UJK w Kielcach,
Podklasztorna 117, Kielce
wernisaż: 12.07.2024, godz. 17:00
wystawa czynna: 13.07-27.09.2024
kurator: Wojciech Domagalski
„Pocztówki z ISW czyli rok za rokiem”
Nowa wystawa w Galerii SPA chce opowiedzieć i przybliżyć miejsce przy Podklasztornej 117 (VH6V+J7 Kielce): Instytut Sztuk Wizualnych Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach w sposób nie standardowy. Udało się- ekspozycję stworzyły osoby związane z tą przestrzenią i ją kreujące: studenckie i tutaj pracujące (w charakterze osób sprzątających, wykładających, biurowych, informatycznych, laboratoryjnych).
Na wystawie znajdziecie kilka pamiątkowych rupieci, nie historycznych przedmiotów, bibelotów, biletów, kapsli, fotografii, wlepek, rysunków, przedmiotów z gliny, plastiku, pluszu, szkła, metalu, kilku zapachów i dźwięków, które tylko w określonym, tym tutaj kontekście, coś znaczą i zyskują głębszy sens i wydźwięk.
Mimo, że wystawa „Pozdrowienia z Instytutu” wpisuje się w obchody jego 25-lecia oraz 5-lecia Wydziału Sztuki, przy jej okazji, nie uprawiamy powrotów do źródeł, tylko skupiamy się na TERAZ, bo mimo, sporego już bagażu doświadczeń w postaci osiągnięć naukowych, dydaktycznych, artystycznych, kategorii naukowej (wiecie jakiej?), otrzymanych ISBNów, Krzyży Zasługi, uzyskanych dyplomów, nagród, wyróżnień, zadań badawczych, nakładów wydawniczych, punktowanych artykułów, tego, że z roku na rok jesteśmy lepsi i mocniej doświadczeni, wystawa kieruje uwagę na atmosferę, nastroje Instytutu i różnorodność postaw. Mówimy: „patrzcie jacy jesteśmy” i serdecznie pozdrawiamy: „tutaj” i „teraz”.
Konrad Stróżyk, Maluj!
kurator: dr Wojciech Domagalski
Galeria SPA, Wydział Sztuki Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, Podklasztorna 117, Kielce
wystawa czynna: 15.04-17.05.2024
Konrad Stróżyk
Maluj!
Galeria SPA
ISW, Wydział Sztuki, UJK w Kielcach,
Podklasztorna 117, Kielce
wernisaż: 18.05.2024, godz.21:00
wystawa czynna: 19.05-10.07.2024
kurator: Wojciech Domagalski
Tytuł
Maluj, bo bez malowania nie ma zabawy, poznania, gry, dialogu, rozmowy, odpoczynku, relaksu, wytchnienia i wysiłku. W Świecie tyle się dzieje, że dzięki możliwości własnego spostrzegania i wdrażania autorskiej wizji tego sposobu, byłoby przeXebane. Konrad Stróżyk dobrze o tym wie i stosuje ten zdecydowany i rozpoznawalny dla siebie sposób gry i podejścia do malarstwa.
Malarską syntezę formy, koloru, ale i treści {Znajdź 5 emoji i pogadaj ze mną, motyw kółka i krzyżyka, 1312} stosuje ze smakiem. To uproszczone, swobodne, nie wymuszone, lekkie i cięte/farsowe/ironiczne/zabawne (lecz stosowane z powagą i uznaniem dla materii) podejście do twórczości malarskiej może być lekiem na część zła tego świata, ponieważ obrazy które kreuje pod wpływam właśnie tej idei przemawiają mocą, ekspresją i impresją, do tego są cute, przynajmniej mnie wzruszają.
W pracach Stróżyka nie zgadzają się miejsca, płaszczyzny, punkty zbiegu perspektywy, ale zgadza się dużo więcej. To, że przestrzeń malarska daje się dowolnie kształtować i to, że ten eksperyment kreuje światy, których nam tak bardzo brakuje, i do których tęsknimy.
Stróżyk swoje umiejętności stosuje też w innych formach działalności: graffiti, muralach, banerach dla Ultrasów, dużo podróżuje, zwiedza Świat i Światy, uczy się, poznaje streatart, galerie sztuki, uprawia sztuki walki, zna aktualia artwordu, wie co jest modne, a co passe, wcześniej niż Instagram uzna ten stan rzeczy za faktyczny. Świadomie ogląda i szuka, dopytuje, interesuje się, drąży i łączy punkty/kropki autorską linią/kreską (niewłaściwe skreślić).
Konrad Białacki, pobrzask
kurator: dr Wojciech Domagalski
Galeria SPA, Wydział Sztuki Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, Podklasztorna 117, Kielce
wystawa czynna: 19.05-10.07.2024
Otwieramy przestrzeń SPA! Przestrzeń dedykowaną osobom studenckim związanym z Instytutem Sztuk Wizualnych UJK w Kielcach. W przyjaznych czterech ścianach osoby artystyczne będą prezentować prace dające wytchnienie w tych napiętych czasach. Galeria ma na celu promocję najciekawszych postawy młodych adeptów sztuki.
Pierwszego do tworzenia przestrzeni wypoczynkowej zaprosiłem Pana Konrada Białackiego (ur. 1999 w Kielcach), studenta III roku kierunku Sztuki Plastyczne, aktualnie pracującego nad dyplomem w specjalizacji projektowanie grafiki wydawniczej (prof. Paweł Opaliński) oraz malarstwo (prof. Urszula Ślusarczyk). Ale nie te dyscypliny pokazujemy na autorskiej wystawie w SPA.
W dzieciństwie Białacki interesował się komiksem, pochłonięty był też street-artem, by wreszcie „dziś” zacząć eksperyment z rysunkiem i fotografią, która, jak mówi, jest „poszukiwaniem (…) metod i rozwiązań” oraz „punktem wyjścia (…)”.
Białacki gdy nie maluje, nie rysuje, nie fotografuje, nie projektuje, to gra na gitarze elektrycznej lub basowej. A gdy nie gra, to spaceruje i fotografuje, no właśnie: fotografuje. Oto prezentujemy Państwu wystawę Konrada Białackiego, mistrza krajobrazu i nastrojowości.
Białacki jest romantykiem, wśród powszechnych czynności i zwykłych zdarzeń wyszukuje takie momenty, obok których inni przechodzą obojętnie, albo takie, których inni utrwalić nie potrafią, no bo jak zapisać chwilę?
Czułość w prezentowanych na „pobrzasku” pracach to nie tylko melancholia w obrazie fotograficznym, to też umiejętność odrealnienia przez fotografa obrazu, nadanie mu formy abstrakcyjnej, której język wizualny mówi dużo więcej niż typowa pocztówka znad zalewu.
Do roboczych tytułów wystawy: Lustrzanych odbić, Cieni świateł, Zanikań, Zwierciadeł, Żywiołów, Napływów, Majaków dodałbym kilka szaro-błękitów, coraz letniejszych wieczorów i zbliżającej się jesieni.
Fotografie urzekają spokojem, tajemnicą, atmosferą mgły i mickiewiczowskiej niesamowitości. Białacki uzyskuje efekt odbić nie tylko dzięki wodnym powierzchniom zalewu, ma na to swoje sposoby wykorzystując do tego 0% programów graficznych!
Szymon Szymankiewicz, Awantura na zabawie
kurator: dr Wojciech Domagalski
Galeria Level 1, Centrum Sztuki ArtLAB Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, Podklasztorna 117, Kielce, Patroni medialni: Echo Dnia, FONT nie czcionka!, Grafmag, Notes na 6 Tygodni, Polish Graphic Design, Radio Kielce, wystawa czynna: 22.06-10.07.2024
Może lepiej bez tytułu
Z Szymonem Szymankiewiczem znamy się dobrze, bo jego plakatów nie mogło zabraknąć na organizowanych przez Instytut Sztuk Wizualnych UJK wystawach: „Generacja 2.0 Co nam pozostało po Polskiej Szkole Plakatu? (2021) oraz „Życzymy Państwu przyjemnej podróży” (2023). Teraz na Szymankiewicza robimy zoom i pokazujemy Go! Państwu bliżej, dokładniej, uważniej, już nie w gąszczu plakatowych różnorodności.
Doktor Szymon Szymankiewicz, adiunkt Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu przybywa do Kielc ze swoją indywidualną wystawą „Awantura na zabawie”, która jest częścią jego sporego plakatowego tourne po Polsce, świadczącego o dużym zainteresowaniu, sukcesie i spełnieniu.
Nie będę pisał, bo to wszyscy wiemy: prace Szymankiewicza były pokazywane na wystawach i przeglądach w krajach Europy, Azji i obu Amerykach, a na swoim koncie ma liczne wyróżnienia i nagrody, dzięki którym Świat dokładnie wie, co słychać w Polsce, bo ten plakat, niczym Radio Wolna Europa w czasach kryzysu był przekaźnikiem naszych prawd i bolączek, w odróżnieniu od polskiego radia i polskiej telewizji.
Tak, Szymankiewicz jest rozpoznawalny. Jego prace cechuje minimalizm, zdarza mu się rebrending znanych symboli, robi to uniwersalnie, wyraziście, bez słów, nie estetyzując formy. Obywatel Szymankiewicz wybebesza i ujawnia bolączki życia społecznego i politycznego, światopoglądowych, polskopoglądowych sporów i podziałów.
Po wyborach parlamentarnych 2023 myślałem, że Szymankiewicz przejdzie na wcześniejszą emeryturę, o, jak bardzo się myliłem. Ostatnie Euro wybory oraz cały czas nierealizowane, lekceważone „konkrety” m.in. ustawa o związkach partnerskich, sprawiają, że Szymankiewicz jest cały czas (bardzo) potrzebny, by „trąbić” i przypominać: nie bądźcie obojętni!
Szymankiewicz, Zorro polskiego plakatu z pełną mocą komunikuje, to, z czego nie każda osoba zdaje sobie sprawę: faszyzmy, rasizmy, antysemityzmy, homofobie, fobie, autorytaryzmy to przemoc i zło kropka
Szymon Szymankiewicz
Awantura na zabawie
Galeria Level I,
Centrum Sztuki ArtLAB
Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach
Podklasztorna 117, Kielce
kurator: Wojciech Domagalski
Wernisaż: 28.06.2024, godz. 18:00
Wystawa czynna: 22.06-10.07.2024
w godzinach 7:30-15:30,
lub po wcześniejszym umówieniu telefonicznym: +41 349 66 51
oraz mailowym: ewa.starz@ujkedu.pl
Terytoria
wystawa społeczności akademickiej Instytutu Sztuk Wizualnych Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach
zespół kuratorski: dr Wojciech Domagalski, dr hab. Teresa Ślusarek
Biuro Wystaw Artystycznych w Kielcach, Kapitulna 2, 25-011 Kielce, Polska
wernisaż: 10.06.2024
Życzymy Państwu przyjemnej podróży! / Have a Nice Travel!
kurator: dr Wojciech Domagalski
Centrum Sztuki ArtLAB Instytutu Sztuk Wizualnych Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach Wystawa towarzysząca 28. Międzynarodowemu Biennale Plakatu w Warszawie
czas trwania: 06.10-29.10.2023 patronat honorowy: JM Rektor Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach prof. dr hab. n. med. Stanisław Głuszek patronat medialny: Font nie czcionka!, Grafmag, Magazif, SZUM, Notes na 6 tygodni, Polish Graphic Design, Radio Kielce, telewizja świętokrzyska
uczestnicy wystawy: Jan Bajtlik, Yael Bartana (Izrael) and The League (Izrael), Edgar Bąk, Henryk Biełkowski, Dawid Błażewicz, Moritz Borchardt (Niemcy), Bohdan Butenko, Bolesław Chromry, Justyna Czerniakowska, Fajne Chłopaki, Wojciech Domagalski, Farmazon, Jerzy Flisak, Wiktor Górka, Antonius M. Guthschmidt (Holandia), Yurko Gutsulyak (Ukraina), Hakobo, Hubert Hilscher, Homework, Krzysztof Jung, Melhior Imboden (Szwajcaria), Witold Janowski, Ryszard Kajzer, Piotr Karski, Kink (Hiszpania), Łukasz Kowalski, Alicja Kultys, Uwe Loesch (Niemcy), Lech Majewski, Maria Mencwel, Jan Młodożeniec, Józef Mroszczak, J. Morrison (USA), Ola Niepsuj, Piotr Olejarz, Pan tu nie stał, Piotr Pietrzak, Dasha Podoltseva (Ukraina), Łukasz Rayski, Szymon Szymankiewicz, Zofia Stryjeńska, Syfon Studio, Waldemar Świerzy, Henryk Tomaszewski, Tadeusz Trepkowski, Victor Vasarely (Węgry), Isana Wada (Japonia)
Chcemy przyjemnych i bezpiecznych podróży. Chcemy zwiedzać Świat. Chcemy poznawać Świat pełen różnorodności. Chcemy podróżować odpowiedzialnie, w poszanowaniu dla środowiska i drugiego człowieka. Chcemy przyjemnego i bezpiecznego Świata!
Postpandemiczna rzeczywistość, rozgrywające się na naszych oczach konfikty, wojny, wreszcie kryzys klimatyczny i migracyjny ograniczają swobodę podróży. Mające miejsce jeszcze nie tak dawno otwarcie możliwości do przemieszczania się, zwiedzania szybko, tanio, niemal bez przeszkód niewątpliwie poskutkowało zbliżeniem ludzi. Widać jednak, że niezupełnie. Paradoksalnie czas globalizacji, masowej turystyki, szerokiej dostępności do wiedzy doprowadził do wzrostu nieporozumień, radykalizmów, pojawienia się nowych i utrwalenia starych podziałów. Niepohamowany konsumpcjonizm i nierówne traktowanie społeczeństw doprowadziło do szybkiego wyeksploatowania znacznych obszarów globu, powstania miejsc niezdatnych do życia. W obliczu tego kryzysu podejmujemy temat plakatu miejsca, który objawia swą tematyczną specyfikę w aspekcie turystyki i marketingu miast, regionów, państw, dialogu międzykulturowego, promocji materialnego i niematerialnego dziedzictwa historyczno-kulturowego, przyrody ożywionej i nieożywionej.
O czym powiedzieć, by opowiedzieć o tym, co jest najważniejsze? Jaką formę i treść powinna przybrać pocztówka z Rosji, list z Polski lub pozdrowienia z Korei? Czy to prawda, że już nie ma dzikich plaż? W obecnym czasie wydawałoby się daleki od zaangażowania społecznego plakat miejsca, przyjmuje opiniotwórczą, komentującą formę. Bliski Wschód z Iranem i Izraelem, Białoruś, Ukraina, Polska… prawa kobiet i mniejszości, polityka, społeczeństwo, kultura i historia… wszystko to tworzy mozaikę kryzysów i konfliktów I poł. XXI w.
Wystawę tworzą plakaty i „nie plakaty”, w tym osobliwości z miejsc bliskich i dalekich, znanych i nieznanych, w których różnorodności odbija się bogactwo, ale i kondycja naszego Świata. Zapraszamy i życzymy Państwu, co najmniej, bezpiecznej podróży!
Dlaczego Kielce zostaną Europejską Stolicą Kultury 2029
kuratorzy: dr Wojciech Domagalski, dr Maciej Zdanowicz
GALERIA DWORZEC 17:30, PUNKT PROMOCJI KIELC, DWORZEC AUTOBUSOWY, UL. CZARNOWSKA 12, KIELCE honorowy patronat: Prezydent Miasta Kielc, Bogdan Wenta
Jestem Art&Design FEST 2023 (konkurs + wystawa pokonkursowa)
zespół kuratorski: dr Wojciech Domagalski, dr Magdalena Leśniak
GALERIA DWORZEC 17:30, PUNKT PROMOCJI KIELC, DWORZEC AUTOBUSOWY, UL. CZARNOWSKA 12, KIELCE w ramach: Wizytująca Galeria Wydziału Sztuki Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach wystawa czynna: 08.07 - 10.09.2023 honorowy patronat: Prezydent Miasta Kielc, Bogdan Wenta, Dziekan Wydziału Sztuki dr hab. Katarzyna Ziołowicz, prof. UJK, JM Rektora Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, prof. dr. hab. Stanisław Głuszek partnerzy: Burmistrz Miasta i Gminy Nowa Słupia, Dom Kultury "Zameczek" w Kielcach, Ferment Neobistro / Oh! Fundacja, Galeria Sztuki Współczesnej Oranżeria Domu Środowisk Twórczych Pałac Tomasza Zielińskiego w Kielcach, Instytut Dizajnu w Kielcach, Kielecka Fabryka Mebli, Kielce kandydat do tytułu Europejskiej Stolicy Kultury 2029, Park Kultury w Starachowicach, Von Hagen Design Sp. z o.o., Związek Polskich Artystów Fotografików Okręgu Świętokrzyskiego, Związek Polskich Artystów Plastyków Okręgu Kielce patronat medialny: TVŚ Telewizja Świętokrzyska, Radio Kielce, Echo Dnia uczestnicy wystawy: BOSZCZYK RADOSŁAW, CZARNECKA KAROLINA, DOMAGAŁA KLAUDIA, HORYŃ OLIWIA, JAGODZKA MAGDALENA, JASZTAL ANTONINA, KLOCH MARIA, KOŚCIAŃSKA NATALIA, KOTAŚ MAJA,KOZUB ROZALIA, KRZYSZTOFEK ANNA, KULPA MICHALINA, KWIECIEŃ NATALIA, MALEC ZUZANNA, MĘCINA DOMINIKA, OCZKOWICZ ILONA, PAŁGAN AGNIESZKA, PIĘTA MATEUSZ, PIRÓG NATALIA, PYSZCZEK TOMASZ, RYBAK PAULINA, SHCHERBAKOVA DARIA, SOBALA WERONIKA, STĄPOR KAROL, SYNIEPUPOVA NATALIA, SYROVATKO TETIANA, ŚWITALSKA SYLWIA, TUSIEŃ AGATA, UBRMAN SZYMON, VASILESKA IRINA, XUQIAN FU
Plakaty z Teatru. Wystawa kolekcji plakatów Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach
kurator: dr Wojciech Domagalski współpraca kuratorska: Luiza Buras-Sokół (sekretara literacka Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach)
Akademicka Galeria Sztuki Instytutu Sztuk Wizualnych Wydział Sztuki Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, ul. Podklasztorna 117, Kielce 25-717 termin wystawy: 13.05 - 7.06.2022 organizatorzy: Instytut Sztuk Wizualnych w Kielcach, Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach uczestnicy wystawy: Maciej Bychowski, Patryk Hardziej, HOMEWORK (Joanna Górka, Jerzy Skakun), Krzysztof Iwański, Ola Jasionowska, Mirek Kaczmarek, Paweł Novik Nowicki, Andrzej Pągowski, Mikołaj Małek, Maciej Salamon (NAGROBKI), Wilhelm Sasnal, Karolina Urbańska, Rafał Urbański, Marcin Władyka oraz studenci Wydziału Sztuki UJK, kierunku Sztuki plastyczne II roku studiów II stopnia z pracowni projektowania plakatu dr. Wojciecha Domagalskiego: Kacper Brzezicki, Kinga Dulińska, Ewa Głownia, Daria Jarosz, Natalia Kaczmarczyk, Kinga Pająk, Aleksandra Pałgan, Justyna Pękala
Dobry plakat do złej gry.
Wystawa kolekcji plakatów Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach prezentuje obszerny cykl prac zrealizowanych na przestrzeni ostatnich lat przez zaproszonych do współpracy czołowych polskich artystów grafików. Ekspozycja z jednej strony ukazuje szeroką rozpiętość repertuarową uznanej w całym kraju instytucji, ale i ogromną różnorodność konwencji plastycznych, odmienne wizje teatru otwartego i podejmującego dialog. Aktualnie wciąż potrzebne literatura, teatr, sztuki plastyczne, zwłaszcza w tak trudnych i wymagających czasach wespół podejmują refleksję nad nurtującymi nas wszystkich problemami, rozterkami.
„Plakaty z Teatru” to kolejna wystawa organizowana przez Instytut Sztuk Wizualnych, po serii ekspozycji „Generacja 2.0” prezentowanych w Polsce i USA przybliżająca sztukę polskiego plakatu. Tym razem zoom skupia się na Narodowy Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach. Plakat lubi teatr, teatr lub plakat. Plakat przez swą funkcję wykraczającą poza ramy promocji, spełnia rolę upowszechniającą i edukującą, nierzadko manifestującą się za pośrednictwem symboli, metafor rzucających nowe światło na poruszane treści. W tych projektach można więcej niż gdzie indziej.
Plakatowe medium w odróżnieniu od abstrakcji geometrycznej, którą zdążyły przesiąknąć ściany Galerii xs w Instytucie Sztuk Wizualnych jest adresowa nie tylko dla wtajemniczonych i wytrawnych odbiorców. Nie wstydzimy się „popowości” i popularność przekazu plakatowego, bo to właśnie w jego na pozór przystępnej formie zawarte, ukryte i „przemycane” są treści nie tylko związane ze sztuką do której zostały stworzone, ale treści których nie rozumieją cenzorzy i ludzie władzy.
Interpretacja plakatu przez pryzmat logiki autora dzieła, dopowiada i kreuje rozległejszy horyzont otwierający nas na dodatkowe treści. Rozumiemy plakaty na różne sposoby, jedni w plakacie widzą koło, inni kwadrat, i obie wersje są słuszne!
Na wystawie plakatów z Teatru Żeromskiego w Kielcach rozpoznajemy języki wizualne najlepszych plakacistek, plakacistów, fotografów i malarzy w Polsce:
Macieja Bychowskiego (DANCE MOM z wykorzystaniem obrazu Jana Możdżyńskiego), Patryka Hardzieja (KLĄTWA RODZINY KENNEDYCH, OCH, TE DUCHY!, KRÓL MIĘSOPUST), HOMEWORK’u w składzie Joanna Górka i Jerzy Skakun (JAM WAM SIĘ PODOBA), Krzysztofa Iwańskiego (ZARAZA), Oli Jasionowskiej (SCHWARZCHARAKTERKI, ŚWIĘTOSZEK), Mirka Kaczmarka (CARYCA KATARZYNA, w opracowaniu graficznym Pawła Novika Nowickiego oraz RASPUTIN), Andrzeja Pągowskiego (PRĘDKO, PRĘDKO...), Mikołaja Małka (SAMOTNOŚĆ PÓL BAWEŁNIANYCH), Macieja Salamona z zespołu NAGROBKI (ALE Z NASZYMI UMARŁYMI), Wilhelma Sasnala(CIEMNOŚCI), Karoliny Urbańskiej (LORETTA, opracowanie graficzne, z wykorzystaniem zdjęcia Jacka Kołodziejskiego, WIOSENNA BUJNOŚĆ TRAW, opracowanie graficzne, z wykorzystaniem zdjęcia Wojciecha Habdasa, WIDNOKRĄG, OPOWIEŚCI Z NARNII, afisz SZALONE NOŻYCZKI), Rafała Urbańskiego (1946), Marcina Władyki(BEM), Pawła Novika Nowickiego (HARPER, opracowanie graficzne, z wykorzystaniem zdjęcia Jacka Kołodziejskiego).
Jak by tego było mało, do bulgoczącego gara dodałem kilku „młodych zdolnych” z prowadzonej przez siebie pracowni plakatu. Rozpiętość analiz sztuk z Żeromskiego była szeroka – studenci na warsztat wzięli Szalone Nożyczki (Natalia Kacznarczyk, Justyna Pękala, Ewa Głownia), Klątwę rodziny Kennedych (Daria Jarosz, Kacper Brzezicki, Kinga Dulińska), Zarazę (Aleksandra Pałgan) oraz Wiosenną bujność traw (Kinga Pająk). Powstały mocne w formie, przewrotne w treści nowe interpretacje, które bardzo dobrze korespondują i wpisują się w istniejącą przestrzeń plakatową galerii. Nic dwa razy się nie zdarza i nie zdarzy, tym bardziej doceniam współpracę kuratorską i wybór którego dokonaliśmy razem z Luizą Buras-Sokół, sekretarzem literackim Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach. Dokonany wybór w zestawieniu z realizacjami studenckimi dobrze dopełnił całość prezentacji.
Plakaty na wystawie pokazane są w powieleniu, tak, aby galeryjna ekspozycja przypominała ulicę na której zwykły bywać. Akademicka Galeria, tym razem plakatu pretenduje do bycia ulicą, bo w miejskiej dżungli można więcej, oto przykład: trzy plakaty „Jak wam się podoba” do sztuki Szekspira w reżyserii Mai Kleczkowskiej są mocniejsze gdy są razem, i trzy razy mocniej pytają o sens sztuki dziś, sens estetyki, sens.
Na wystawie dzieje się dużo więcej, dialog prowadzą znani z lubianymi: Pągowski konkuruje lub rozmawia z Sasnalem, Władyka relacjonuje z Jasionowską, a Hardziej z Iwańskim. Fotografia, rysunek i ilustracja budują różnorodność ekspozycji, mnogość form i odczuć. Każdy z Was znajdzie w tej przestrzeni coś dla siebie, nie tylko w treści, ale i w formie wypowiedzi, którą Artyści graficy przygotowali dla Teatru Żeromskiego.
Jak przystało na teatralną ekspozycję, na czas wystawy do galerii wjechała (na widłowym wózku) scenografia: dawno zalegająca w instytutowych korytarzach ścianka, na której oprócz plakatów pojawią się ogłoszenia o zaginionych zwierzętach, wlepki, komunikaty i komentarze. Tą „galerię w procesie” warto odwiedzić częściej, więcej niż raz, aby sprawdzić jak zmienia się wystawa dzięki działaniom performatywnym wokół niej. Przewiduję, i liczę, że przestrzeń do „wyrażania siebie” umieszcza w czterech ścianach galerii zostanie zaaranżowana przez Państwa do granic możliwości.
W czasach inflacji sięgającej 13,9 % (maj 2022), wojny w Ukrainie, zagrożeń ekologicznych, czaszka identyfikacji wizualnej wystawy „Plakaty z teatru” jest wyrazem uśmiechniętej melancholii, licznych rozterek i pytań o „być” i „nie być”. Dziś wszyscy razem z Maciejem Salamonem (plakat do „Ale z naszymi umarłymi” na podstawie utworu Jacka Dehnela) teatralnym chórem zadajemy pytanie: „Ciemno wszędzie, głucho wszędzie, co to będzie, co to będzie?”.
Dopełnienie prezentacji stanowią realizacje studentów II roku studiów uzupełniających magisterskich kierunku Sztuki plastyczne, z pracowni projektowania plakatu Wydziału Sztuki Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach. Pod opieką prowadzącego, dr. Wojciecha Domagalskiego młodzi adepci projektowania grafiki wydawniczej zmierzyli się z próbą własnej interpretacji wybranych sztuk z repertuaru Teatru Żeromskiego.
Plakaty z Teatru. Wystawa kolekcji plakatów Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach
miejsce: Akademicka Galeria Sztuki Instytutu Sztuk Wizualnych Wydziału Sztuki Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach
ul. Podklasztorna 117, Kielce 25-717
wernisaż: piątek, 13.05.2022, godz. 13:00
termin wystawy: 13.05 - 7.06.2022 r. w godzinach 9-18
dodatkowo wystawę można oglądać w ramach Europejskiej Nocy Muzeów, dn. 14.05.2022 r. w godz. 18.00-24.00
kurator: dr Wojciech Domagalski
identyfikacja wizualna/graficzna wystawy: dr Wojciech Domagalski
aranżacja wystawy: dr Wojciech Domagalski, dr Maciej Zdanowicz
współpraca kuratorska: Luiza Buras-Sokół (sekretarz literacki Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach)
organizatorzy: Instytut Sztuk Wizualnych w Kielcach, Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach
W wystawie biorą udział: Maciej Bychowski, Patryk Hardziej, HOMEWORK (Joanna Górka, Jerzy Skakun), Krzysztof Iwański, Ola Jasionowska, Mirek Kaczmarek, Paweł Novik Nowicki, Andrzej Pągowski, Mikołaj Małek, Maciej Salamon (NAGROBKI), Wilhelm Sasnal, Karolina Urbańska, Rafał Urbański, Marcin Władyka
oraz studenci Wydziału Sztuki UJK, kierunku Sztuki plastyczne II roku studiów II stopnia z pracowni projektowania plakatu dr. Wojciecha Domagalskiego: Kacper Brzezicki, Kinga Dulińska, Ewa Głownia, Daria Jarosz, Natalia Kaczmarczyk, Kinga Pająk, Aleksandra Pałgan, Justyna Pękala
Generacja 2.0 Co nam pozostało po Polskiej Szkole Plakatu /Generation 2.0 What's Left After the Polish School of Poster
kuratorzy: dr Wojciech Domagalski, dr Maciej Zdanowicz
Akademicka Galeria Sztuki Instytutu Sztuk Wizualnych Wydział Sztuki Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, ul. Podklasztorna 117, Kielce 25-717 odsłony wystawy: Centrum Ekspozycyjne Stara Kotłownia Wydziału Sztuki Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie (we współpracy kuratorskiej z dr. hab. Jarosławem Bujnym) oraz Nutting Art Gallery West Liberty University w Stanach Zjednoczonych (we współpracy kuratorskiej z Brianem Fenclem) honorowym patronat: JM Rektor Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, prof. dr hab. Stanisław Głuszek patronat medialny: Grafmag, Font Nie Czcionka, Magazif uczestnicy wystawy: Jakub Balicki, Edgar Bąk, Jarosław Bujny, Łukasz Chmielewski, Monika Cybulska, Justyna Czerniakowska, Fontarte (Artur Frankowski / Magdalena Frankowska), Karolina Grudzińska, Małgorzata Gurowska, Przemysław Hajek, Patryk Hardziej, Krzysztof Iwański, Tomasz Jędrzejko, Michał Kacperczyk, Izabela Kaczmarek-Szurek, Ryszard Kajzer, Zofia Klajs, Adam Klasa, Łukasz Kliś, Aneta Kosin, Karolina Kotowska, Sebstian Kubica, Ireneusz Kuriata, Stefan Lechwar, Michał Matoszko, Paweł Mildner, Julia Mirny, Aleksandra Niepsuj, Marek Osman, Karolina Pietrzyk / Mateusz Zieleniewski, Nikodem Pręgowski, Łukasz Rayski, Galeria Rusz (Joanna Górska / Rafał Góralski), Homework (Jerzy Skakun / Joanna Górska), Artur Skowroński, Vadym Solowski, Jakub Stępień, Mateusz Stradomski, Szymon Szymankiewicz, Jerzy Tchórzewski, Tomasz Tobolewski, Joanna Tyborowska, Marcin Urbańczyk, Aleksander Walijewski, Katarzyna Witczak, Marcin Władyka, Agnieszka Ziemiszewska
MŁODA KREW: plakaTY! Wystawa plakatów z pracowni dr. Wojciecha Domagalskiego
kurator: dr Wojciech Domagalski
GALERIA DWORZEC 17:30, PUNKT PROMOCJI KIELC, DWORZEC AUTOBUSOWY, UL. CZARNOWSKA 12, KIELCE w ramach: Wizytująca Galeria Wydziału Sztuki Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach WYSTAWA CZYNNA: 14.01 - 11.02.2023 uczestnicy wystawy: Kacper Brzezicki, Kinga Dulińska, Ewa Głownia, Vladyslava Halushchak, Daria Jarosz, Natalia Kaczmarczyk, Anna Kaleta, Martyna Kmiecik, Kamila Kościańska, Malwina Kozieł, Martyna Kozłowska, Agnieszka Łońska, Kinga Pająk, Aleksandra Pałgan, Justyna Pękala, Aldona Wójcicka, Yidan Yan, Haiyan Zheng, Katarzyna Żugaj
I tak nikt tego nie czyta.
Młoda krew: plakaTY! to wystawa realizacji dwóch roczników (2020/2021 i 2021/2022) studentów II roku studiów uzupełniających magisterskich kierunku Sztuki plastyczne, z pracowni projektowania plakatu Wydziału Sztuki Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach oraz studentów z wymiany międzynarodowej.
Na Wydziale Sztuki przy Podklasztornej 117 jest miejsce gdzie studenci przez trzeci i czwarty semestr, co tydzień wbiją kij w mrowisko. Interpretują, analizują, komentują, zwracają uwagę na aspekty formalne opracowywanych plakatów oraz ideowe, w ramach których doceniają inteligencję i humor.
Pretekstem do plakatowych dociekań oraz konstruowania, szlifowania, pogłębiania autorskiego języka wizualnego są zagadnienia/ćwiczenia/treści które rozpatrujemy podczas zajęć.
Ich rezultaty prezentujemy Państwu na wystawie: różnorodne wypowiedzi przyjmują postać komunikatów typograficznych, fotograficznych, ilustracyjnych, których autorzy przy użyciu symboli, metafor komentują tematy społeczne, kulturowe i autorskie, jak np. autoportret.
Dzięki projektowi/wystawie „Plakaty z Teatru” (maj 2022) zorganizowanej przez Instytut Sztuk Wizualnych i Narodowy Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach, młodzi adepci projektowania grafiki wydawniczej zmierzyli się również z próbą własnej interpretacji wybranych sztuk z repertuaru „Żeromskiego”. Ci „młodzi zdolni” pokazali swoje prace w Akademickiej Galerii Sztuki Instytutu Sztuk Wizualnych Wydziału Sztuki Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach razem z najlepszymi polskimi plakacistkami, plakacistami, fotografami i malarzami, m.in. Olą Jasionowską, Patrykiem Hardziejem, Marcinem Władyką, Wilhelmem Sasnalem. Rozpiętość analiz sztuk była szeroka – studenci na warsztat wzięli Szalone Nożyczki (Natalia Kaczmarczyk, Justyna Pękala, Ewa Głownia), Klątwę rodziny Kennedych(Daria Jarosz, Kacper Brzezicki, Kinga Dulińska) oraz Wiosenną bujność traw (Kinga Pająk). Powstały mocne w formie, przewrotne w treści nowe interpretacje „starych” sztuk. Nic dwa razy się nie zdarza i nie zdarzy, tym bardziej doceniam i wspominam współpracę kuratorską i wybór którego dokonaliśmy razem z Luizą Buras-Sokół, sekretarzem literackim Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach, dzięki której w galeryjnym kociołku zabulgotało bardziej (dziękuję!).
Aktualna ekspozycja jest podsumowaniem mojej dwuletniej działalności dydaktycznej, której owocem są m.in. debiuty kieleckich studentów w krajowych i międzynarodowych wystawach i konkursach: m.in. Agnieszka Łońska i Kamila Kościańska wzięły udział w wystawie Ogólnopolskiego Konkursu Graficznego „Granice wolności” w Centrum Kultury Agora we Wrocławiu (2020), Kinga Pająk, Kacper Brzezicki, Daria Jarosz, Aldona Wójcicka wzięli udział w wystawie Ogólnopolskiego Konkursu Graficznego „Wolność pod prąd” w Centrum Kultury Agora we Wrocławiu (2021), Daria Jarosz wzięła udział w wystawie „Synteza 2022 tekstura” w Vouleftikon - First Parliament of Greece, będącą częścią Medea International Symposium on Art, Science and Technology na Peloponez w Grecji (2022) oraz w Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie (2022) i Galerii Kobro w Łodzi (2023).
Dziś plakat przyjmuje formę mema, posta, wlepki. Można obok niego przejść obojętnie, ale nie warto. Plakat daje do myślenia, wywołuje mrowienie w dolnej partii brzucha, organizuje konferencje prasowe, pisze artykuł w Dziennikach i miłe lub niemiłe komentarze na portalach społecznościowym. Hej, to nasz czas!